alt

Siedząca praca, utrzymywanie niewygodnej i nienaturalnej pozycji, a także nadmierne przeciążanie to najczęstsze powody pojawienia się bólu kręgosłupa. Niestety, zazwyczaj jest on bagatelizowany lub uznawany za zwykłą przypadłość. Niestety, brak prozdrowotnych działań jest zabójstwem dla kręgosłupa, który w rzeczywistości domaga się ćwiczeń.


Aktywność fizyczna dla kręgosłupa


Musimy uzmysłowić sobie fakt, że nasz kręgosłup przyjmuje na siebie niebagatelne obciążenia. Jest odpowiedzialny za utrzymanie naszej pozycji ciała, dlatego też będzie trwał nawet w najbardziej wymyślnych pozach. Niemniej jednak wymaga on od nas dużej dozy uwagi i pielęgnacji.

Zamieniając samochód — w którym notabene także siedzimy — na spacer, fundujemy naszemu kręgosłupowi jedno z najlepszych dla niego ćwiczeń. Uaktywnione stawy znajdujące się u podstawy kręgosłupa pobudzają mięśnie głębokie, a to z kolei odciąża kręgosłup i pozwala się mu zregenerować. Zamiast kanapy wybierajmy wizytę na basenie. Pływanie odciąża kręgosłup, rozluźnia i zdecydowanie niweluje dolegliwości bólowe.


Postawa ciała i wypoczynek


Niejednokrotnie chodzimy zgarbieni nie zwracając uwagi na to, że nienaturalnie krzywimy nasz kręgosłup. Odpowiednia postawa pozwala na wyeliminowanie wielu nieprawidłowości, a tym samym bólu i uczucia pieczenia. Ważne jest, by stojąc nie podpierać się, a pępek mocno przyciągnąć do środka. Na początku nauka nowej postawy może być trudna, jednak jeśli będziemy przykładali się do niej gorliwie i zwracali uwagę na skłonność do błędów, szybko osiągniemy sukces.


Także siedzenie ma wielkie znaczenie dla kręgosłupa, który gorzej znosi miękkie i głębokie fotele oraz sofy. Zdecydowanie prozdrowotnym wyborem są wysokie krzesła i stosowanie tzw. wałka lędźwiowego. Zadbajmy o dobry materac w łóżku, który nie powinien powodować zapadania się ciała. Tenże musi być solidną podporą dla kręgosłupa. Warto zamienić standardowe poduszki na korekcyjne, które zwiększają komfort snu podtrzymując w prawidłowym układzie odcinek szyjny.